Report of October 2010 about serious violations of Media Freedom in Armenia, with reference to the Council of Europe (Parliamentary Assembly)’s “Indicators for Media in a Democracy”
Point 8.2 – The media in Armenia registered some positive movement this year. Finally, slander and defamation charges were decriminalized. The National Assembly passed a legislative package that decriminalized these charges against reporters, substituting the system of compensation instead. However, experts believe that since Article 333 (False Denunciation) remains in the Criminal Code and that its formulations aren’t much different from that of slander, the danger of news outlets remaining criminally liable continues.

Point 8.5 – The entry of representatives of the opposition into TV remains closed. The 2008 elections and the exposure of the incidents of March 1 according to the scenario defined by the authorities, once again proves that the government firmly supervises the TV airwaves. Now, during this period of relative calm, there is still no balance over the airwaves. Political programming and the guests invited on such news shows remain, on the whole, government experts and representatives of the ruling coalition. The situation is somewhat better when it comes to internet news sites, while the balance is maintained in the print media due to the radical opposition press that is equally as intolerant of the ruling government.
Point 8.8 – The secrecy of reporters’ sources is protected according to the Law of the Mass Media: “The persons implementing media activity and the journalists shall not be obliged to disclose their sources of information, with the following exception - The implementer of media activity or a journalist can be obliged to disclose the source of information by the court decision, in the course of a criminal proceeding with the aim of revealing heavy or most heavy crimes, if societal interest in law enforcement overweighs the societal interest in protecting the sources of information, and all other means to protect public interest are exhausted. In such cases, at the petition of the journalist, the court proceedings can be held in camera.”
In Armenia, the verbal demand to reveal a source is commonly practiced, however a judicial precedent happened once, in 2002, and the court defended the right of privavcy of a reporter’s source.
Point 8.11 – It is impossible to collect data on violations of reporters work rights, because the labor market in Armenia isn’t adequately codified and mostly operates in the shadow economy. Oftentimes, employers sign no work contracts with reporters since they are convinced that their operations will not be audited by tax agencies due to the fact that most enjoy the “protection and sponsorship” of the government. Rarely do reporters launch protests when their rights are violated since there is no professional reporters’ labor union in Armenia to protect their rights. The journalists’ union, a holdover from the Soviet period, is a discredited structure with no real power to which only retired journalists apply for membership.

Point 8.13 & Point 8.15 – To date, any talk of editorial political independence is unrealistic for most news outlets in Armenia, especially for TV stations. These outlets, financially and politically dependent, exercise voluntary self-censorship, and their pages and airwaves are absent of any criticism of high level government figures, large oligarchs and top ranking state bureaucrats. A similar inviolability is enjoyed by opposition leaders in the media financed by the opposition, to the point that the slogan, “Who isn’t with us is against us”, is the watchword of the day. Despite the establishment of self-governance structures, news outlets remain under serious pressure from political and business interests. Such pressures have especially intensified in regards to public service (հանրային ծառայության), since the independence and stable financing of the public airwaves aren’t ensured legally. On the contrary, it has become a political institute that more often than not serves political interests and those of the government rather than the public.
In 2010, following the demands of the European Union regarding TV digitalization, changes were made to the RoA Law on TV and Radio. Even though   the government organized public discussions on this subject after a certain delay, such debate was pure “show”. The proposals put forth by interested public parties were never included in the modifications later adopted. Press organizations had proposed that only those points dealing directly with TV digitalization be left in the draft bill and had offered the possibility to declare and organize a licensing competition for state operation of multiplex broadcasts. They proposed that all the other changes and additions that had nothing directly to do with digitalization and competitions should be removed from the bill and to publish the audit results of broadcast frequencies. This they argued would verify why the licensing of only 18 broadcast frequencies was planned for in the state multiplex network. They also envisaged a point dealing with satellite broadcasts so that they wouldn’t be dependent on having an Armenian broadcast license, and they called for the drafting of additions to the digitalization process of radio and TV broadcasting that would answer all outstanding questions and moot issues.
Having confidence that before the second reading only the points directly related to digitalization would remain in the draft, the authors of the bill made changes to articles having no connection at all to the process. In particular, public TV advertising restrictions were removed from the adopted law (the demand not to interrupt programs with advertising), and the amount of advertising in general programming rose from 5% to 7%. Furthermore, before the second reading, a second, essentially unconstitutional point was inserted. Article 35, Part 1, of the draft bill was edited and, as a result, the operations of the Public TV and Radio Corporation remained outside the scope of regulation and monitoring. In addition, provisions related to the need of broadcast licenses for satellite transmission on Armenian territory were kept. By formulating, “Licensing is the only legal basis that allows for the broadcasting of TV and radio programming in the territory of the RoA” (Article 46), the authors, in essence, created the bases for the prohibition of satellite and internet broadcasts (as regards print and internet media, they can be freely established and operated, without a license or notification, but they must be registered with the tax authorities as business organizations.
 In this way, the audit results of broadcast frequencies were never declared. As to the organization of competitive tenders for straight forward digitalization and licensing, the articles regulating such issues weren’t radically changed and the process of deciding the winners was again to be replete with a large measure of subjectivity. Only under pressure of international organizations did the authors include a provision, according to which, the selection of an entity for licensing must be explained and substantiated.
With the passage of this law, the number of TV stations in the Armenian capital will drop from 22 to 18 starting in 2011. Naturally, this will seriously impact on TV diversity. This adopted law is reinforcing the status-quo existing in the TV market that works to the benefit of the government. 

Point 8.14 – Below is a table depicting statistics of physical assault and other pressures brought to bear against reporters. The figures for 2010 show a drop when compared to 2009 since 2009 was an election year (Yerevan mayoral election) and passions usually flare during elections.
	 Types of violations


	2010
	2009

	 Physical assault against reporters


	8
	11

	 Pressure against mass media outlets and employees


	9
	14

	Violations of the right to receive and disseminate information
	11
	13


None of the perpetrators of the above assaults, let alone those who ordered the attacks, have ever been exposed. Moreover, Ani Gevorgyan, a reporter with the opposition daily Haykakan Zhamanak, was forcibly detained by police on May 31 in the vicinity of Yerevan’s Freedom Square during an event organized by a group of opposition activists. She was later arrested and criminally charged with “physical assault on a representative of the government”. 

Later, she was released on condition that she not leave the city. Her case is currently in the pre-trial investigation phase. According to police, the reporter is charged with resisiting a police officer and “using non-lethal force against him”, by hitting his face and causing pain”.

Point 8.18 - The consolidation of the media is an issue that has appeared throughout the world, including Armenia. It is particularly the case with the electronic/TV and internet news sectors. A majority of the owners of Armenian TV stations are National Assembly MP’s, oligarchs and representatives of the president’s inner circle. During the past two years, since the 2008 presidential elections, the son-in-law of President Sargsyan, who is the presidential chief of staff, has been able to take over two TV stations, establish Armenia’s only business newspaper, Kapital, and three internet news sites that are leaders in the field. Finally, he owns the biggest news distribution service in the country, Press Stand. While there are still a few other media distributors, there is no real competition in the field; they have all conspired to “politely” share the business amongst themselves.
Point 20 – I have written about the bias/partiality to be found in Armenia’s National Committee of TV and Radio and the Public TV and Radio Council in past reports. I have noted the fact that the A1+ TV station was stripped of its operating license and the decision of the European Court in response; a decision that still has not been carried out. I would like to cite a new example to show how Point 8.20 of the European Council’s resolution 1636 is being violated. In March of this year, the press spokesperson of the RoA President, who was the Secretary General of the United Liberal National Party (MIAK) that supported the president during the elections and is currently on the MIAK Board and as a Secretariat Member, was appointed Director of the News and Analysis Programming of Public TV and Radio.
Point 8.21 & 8.25 – The need for the media self-regulation has been a topic of discussion in Armenia for the past twenty years. However, steps in this direction have not met with much success. The Committee for Professional Ethics, that unites more than a dozen news outlets, including Public TV and Radio, is an organization based on voluntary membership and its decisions have no real power other than moral persuasion. Its decisions are not mandatory and do not lead to other legal ramifications. A number of news outlets have accepted the Code of Ethics, but they too often violate the rules. The Aravot newspaper has an ombudsman who answers reader queeries, but such a practice is not widely followed by others.
Point 8.24 – Discrimination against opposition reporters and news outlets usually manifests itself by not their not being invited to presidential meetings and press conferences and official trips overseas.

The anti-terrorism/extremism/state security laws issue 

To date, reporters haven’t encountered any problems linked to anti-terrorism laws. However, there are legal grounds for such problems to occur. There are laws on the books that allow for law enforcement to violate the confidentiality of a reporter’s or any citizen’s correspondence or telephone conversations. Those investigative bodies of the criminal courts operating according to the RoA Criminal Code are given the right to examine and monitor a person’s letters, telegrams or other forms of communications, and then notifying the court within a 48 hour period. Investigative bodies can do all this without prior court approval if a delay might lead to an act of terrorism or the carrying out of acts threatening the state, military or environmental security of Armenia. Here, we should note that the Constitution only allows for restricting the confidentiality of a person’s communications with court approval and there is no room made for exceptions.
The “Law on Electronic Communication” also threatens the right of privacy. It gives operators or employees of such services the right to divulge the conversations of clients if “criminal or national security threats, investigations, or inquiries  are involved.”
Furthermore, the operator or employee assumes no responsibility for damages done to the client resulting for the divulgence of any information and they are obliged to ensure full access to law enforcement and national security personnel to all communications equipment, including communications transcripts.
